Moet er nog zand zijn?

28 december 2008 - Nouakchott, Mauritanië

Hallo, hier nog wat nieuws uit de woestijn.
Gisteren hebben we na lang zoeken toch nog een boulangerie gevonden met "lekker" stokbrood.
Dan heeft de chefkok van dienst zwamworsten en soep klaargemaakt en we hadden terug
een heerlijke maaltijd!
Ze beginnen hier blijkbaar al om 5 uur te zingen naar die van hierboven, en qua kwaliteit
kon hij nog veel bijleren van het Herentalse quartet.  En dit herhaalde hij elk uur, we zijn
dan maar opgestaan en vertrokken voor terug een dagje zand en controles.
Vandaag in totaal 13 controles doorstaan, sommigen op 500m van elkaar, gendarmerie, leger,
douna, elk om buurt.  De ene had koud en wou een gillet, de andere had zeer in zijn hoofd
en wou pillen, nog een andere was net op zoek naar een Mercedes zoals de onze.
Uiteindelijk 2 t-shirten armer en veel tijd verloren.  Maar toch rond 14:30 aangekomen in
Nouachok.  Drukke stad met wirwar aan straatjes, gelukkig kan ik goed kaartlezen en Karleen
goed claxoneren en zijn we er na een half uurtje zoeken toch geraakt waar we moesten zijn.
Daar hadden ze geen kamers meer, maar er was een gids die ons naar een ander ethablisement
van dezelfde eigenaar ging brengen.  Spijtig genoeg waren zijn gids capaciteiten niet om op
te stoeven en waren we al vlug verloren gereden.  Na een paar telefoontjes naar de bazin
heeft zij dan de gids uit zijn leiden weest verlossen en ons naar het maison d'hotes geloodst.
Als we nog dingen wouden bezoeken stond de gids altijd tot ons dienst zei hij.
De temperaturen zijn hier al heel wat beter, we schatten rond de 30 graden.
Voor de moeilijke grensovergang morgen hebben we reeds een nummer gekregen van iemand die
er ons probleemloos zou kunnen doorloodsen, we houden ons hart al vast.
Als we de grens voorbij geraken tot morgen, anders tot....

1. Cathy:
    28 december 2008
    Zijn blij van jullie daarnet te hebben gehoord
    (gelezen)via de chat, morgen de grens over naar Senegal hopelijk verloopt die even vlot als tot nu toe.
    Onzen PC blijft zo veel mogelijk online, zoals bij velen van ons, horen en of zien elkaar bij de volgende stop. Groetjes van ons en ons beestjes.
    Wij
  2. Ma Linda:
    Hallo,
    Zonder noemenswaardige incidenten bijna aan het eindpunt. Proficiat, wij tellen hier af in het koude Belgiê(-3°) en hopen dat jullie veilig de eindbestemming halen. Vandaag zondag naar de musicaal Daems geweest in Antwerpen. Prachtig! Verder hier alles o.k. Dag Dieter en Karleen, tot ....
  3. Eric:
    28 december 2008
    Hoi prachtige foto's. Ik duim voor de veilige grensovergang voor morgen, een schietgebedje zal jullie goed doen. Succes en op naar de TOP. Pa.
  4. Martine De Smet:
    hallo,

hier barkoud, nul, nul graden en bij jullie toch niet teeeeeeeee warm he!!! geniet van jullie uitstapje en zorg dat ze met de mercedes niet weg zijn! doe zo verder en tot mails,we denken nog steeds aan jullie

groetjes paul en martine
  5. Wendy:
    Heel tof met de foto's.
    Succes met de douane morgen, we zullen hier aan jullie denken.
    Doe zo verder!!!
  6. DE PRAETERE JAN:
    Hoi,
    ik ben 'n beetje jaloers op de temperatuur van bij jullie,hier ist veel te koud voor 'n normale mens, vind ik!Zijn jullie nu miljonair met jullie krabbiljetten?Hopelijk wel!Het was plezant jullie te horen via chat.Ik heb vandaag al 'n hapje en het voorgerecht voor woensdag getetst en tis goedgekeurd van mijne Jan.Zou ik hem geloven,kleintje?
    Doe het goed morgen!
    Salu
  7. Ellen Pynseel:
    Hallo,

Zie dat de colruyt poppekes succes hebben, mooie foto trouwens.

Zal duimen voor jullie morgen, veel succes nog.

Heb nog een goed westvlaams mopke voor ulle

De paus komt op bezoek in België. Wanneer hij van het vliegtuig stapt, staan koning Albert en koningin
    Paola klaar om hem welkom te heten.

De paus geeft de koning een handdruk en de koningin ook
    en hij knijpt in haar linker borst.

Allebei geven ze geen reactie. Na wat rondleidingen in Brussel, Gent, West-Vlaanderen, Oostende, … is het afscheid nabij.

Weer staan ze aan de luchthaven en wensen de paus een goede terugreis.

Terug geeft hij Albert een hand en
    Paola knijpt hij in haar rechter borst.
    Albert kan er niet meer tegen en hij vraagt aan de paus waarom hij dit doet.
    .. de paus antwoord: een vriend van me in West-Vlaanderen zegt altijd tegen mij :

er is nen tiet van komen en nen tiet van gaan.
  8. Geert en Rita:
    28 december 2008
    Wat klagen wij hier over die extra controles in december... Iedereen spreekt erover maar zo weinig hebben ooit al eens moeten stoppen... Jullie zullen er zeker genoeg gehad hebben in deze korte periode... Gelukkig is jullie alcoholverbruik ook minimaal nu... Best dat we er niet zoveel tegenkomen in het champagneweekend... dat zou toch ietske minder zijn voor velen van ons... Veel succes voor jullie volgende grensovergang en hopelijk hebben jullie nog Tshirts en andere prullaria genoeg om deze afpersers om te kopen... Doe zo verder en wij kunnen momenteel alleen maar dromen van temperaturen boven de 30 gr. Groetjes Geert en Rita...
  9. Tony:
    De foto's zijn prachtig!
    Maak er nog 500 leuke en veilige km's van.
    Veel succes aan de grens en tot morgen.
    Gr
  10. Rene:
    29 december 2008
    Ik lees elke dag jullie verslag, tof !
    Als ik volgend jaar nieuwe reisleiders nodig heb, dan bel ik jullie ! Well done so far, niet afgeven he.
  11. Joke en Peter:
    Prachtige foto's!!!
    Veel geluk morgen, we zullen aan jullie denken en een kaarsje branden.
    Hop Hop Hop rijden naar de top
  12. Iris Vermassen:
    Heel mooie foto's!
    Jullie zitten daar bijna in jullie blootje zeker, met al die t-shirts die jullie daar weggeven ? ;-)
    Kan geen kwaad hé, is daar toch warm genoeg. Maar de mercedes niet loslaten tot in Serekunda hé.
    So far, so good. Een dikke pluim voor jullie allebei !!!
    Veel succes.
  13. wesley de vos:
    29 december 2008
    als ik dit hier lees van jullie da het daar 30 graden is zullen wij hier maar klagen
    k stond op deze morgen om te gaan werken t was -5 graden
    allee ulder rit begint te korten
    nog veel succes ginder en rij veilig tot binnekort.....
    grtz wesley
  14. Eric:
    29 december 2008
    Hoi, het is hier nu bijna 15 uur, zonnig maar bitter koud. Zit te denken of jullie nu al over de grens zijn. Iedereen duimt voor jullie, kaarsjes branden zodat de grensovergang veilig kan verlopen. Groetjes en toi - toi.Succes. Pa.
  15. Wendy:
    Hallo iedereen,
    Na een dagje in spanning afwachten, heb ik zopas een telefoontje gekregen van Dieter en Karleen. Ze zijn veilig en wel aangekomen in camping Zebrabar in Senegal. De grensovergang is al bij al nog vlot verlopen. Ze wouden Dieter wel in 'den bak' steken omdat hij weigerde om smeergeld te betalen. (het ging om 1,5 euro :))
    Ze hebben in Senegal wel nog een boete gekregen omdat ze een controle waren voorbij gereden. Meer details volgen ongetwijfeld later.
    Ik denk dat ze zelf ook zullen content zijn dat ze morgen in Gambia zijn; aan ons Karleen haar stemmeke te horen moet het precies niet te lang meer duren.
  16. Ellen Pynseel:
    29 december 2008
    Hey karleentje, nog efkes op de tandjes bijten hé, ge zijt er nu bijna

Mijn mateke Bronya is bevallen hoor, tis een meiske en het noemt Britt

tot later

We blijven duimen, vele groetjes
  17. Kristof:
    29 december 2008
    Succes met de laatste kilometers. Geniet maar met volle teugen van het warme weer, want tzal vele minder zijn als ge terug zijt in belgenlandje.
    Kozijntje
  18. Kristof:
    29 december 2008
    hoe ist trouwens nog met den mercedes ? hopelijk start hij nog goed...
  19. Pa:
    Oeps, het moeilijkste stuk achter de rug. Doorbijten gasten. Succes. Pa
  20. gaelle en familie:
    29 december 2008
    wat een belevenis!! we bewonderen jullie!!
    de foto's zijn super tof!! nog veel succes en een veilige terugreis!!
  21. Martine De Smet:
    hallo,
    dieter nooit opgeven hé en karleentje hou nog efkes de moed erin,nie plooien !!!
    jullie zijn er bijna endoe vele groetjes aan ons maatje nuha en familie. we duimen en de kaarsjes branden.
    hou jullie nog eventjes recht en dan mag je dodo doen zoveel je wilt!
    groetjes en tot......
  22. DE PRAETERE JAN:
    Allee Karleentje en Dieter,
    morgen jullie laatste dagje!geniet nog 'n dagje van de mercedes!want tis bijna voorbij ze zullen jullie al verwachten in Serrekunda! Ik ben echt tros op mijn klein zusje en mijn schoonbroer.
    Salu
  23. Fien en Luc:
    30 december 2008
    En voor de laatste km's het lijflied van uw ploegske:

"You Will Never WALK ALONE".

BTW: jullie doen het merkelijk beter dan "de CLUB".

Grapje! :-) :-) :-)

Greetz,

Luc.
  24. Cathy:
    30 december 2008
    Dieter en kleinen, hou de moed er nog eventjes in, nog 1 dagje doorzetten ( de laatste loodjes wegen het zwaarst)en deze avond wacht jullie ongetwijfeld een grandioze ontvangst daar in Serrekunda. Ik moet nu vertrekken naar mijn werk, hopelijk staat deze avond een bericht en foto's op de pc met 2 glunderende STERREN en een dolgelukkige Nuha.Nen dikken knuffel, draag goed zorg voor elkaar en een ferme lik van Byba.
  25. Joachim Houzet:
    Dieter,

Het einde is in zicht.. Nog even doorzetten en geniet daar dan maar van uw eerste congédagen van 2009
    Prettig einde jaar en alvast al de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    ps: Misti is gisteren vader geworden van een dochter: Amélie: foto's te bewonderen op http://amelie.mistiaen.com/
  26. Wendy:
    30 december 2008
    Om 12.30u (Belgische tijd) moesten ze nog 250 km afleggen. Het einde is nu echt wel in zicht. Nuha zal hen al vol ongeduld staan opwachten aan de grens Senegal/Gambia.
  27. Pa:
    30 december 2008
    Hoi, duimen en duimen iedereen, want de laatste loodjes zijn soms de zwaarste. Moed houden rakkers, en hopelijk tot vanavond met veel blije gezichten. Pa
  28. Wendy:
    Laatste nieuws:
    Ik heb net een bericht gekregen van onzen kleinen, ze zijn aan de grens met Gambia. Nuha stond hen daar op te wachten met een spandoek. (hij zal ook al nerveus geweest zijn).
    Vandaag waren het heel slechte banen. Ze hebben beloofd om later vanavond zeker nog iets te laten weten. Ik hou jullie op de hoogte.
  29. Wendy:
    30 december 2008
    Dieter net gehoord, ze staan nu te wachten op de overzetboot in Barra. Nog 10km tot Serrekunda.
    Ze houden ons voor de laatste kilometers wel in spanning hé.
  30. piedro:
    Beste Dieter en Karleen,
    RESPECT voor het initiatief,
    EERBIED voor jullie moed,
    GELUK wensen we jullie toe tijdens de laatste kilometers !
    de voor jullie onbekende Piëdro & C°
  31. Ma Linda:
    Hallo Dieter en Karleen,
    Hier tranen (Ma) van blijdschap dat jullie bijna ter plaatse zijn. Heel dit gebeuren heeft veel mensen hun ogen gedaan. Van hieruit nogmaals proficiat voor de geslaagde actie.
    Tot morgen.
    Ma en Dirk
  32. Geert en Rita:
    30 december 2008
    Hallo Dieter en karleen, we zitten hier echt in spanning te wachten voor het laatste nieuws... Hopelijk zijn de zwaarste loodjes toch goed afgelopen en zijn jullie goed aangekomen en over die grens van Gambia geraakt... we blijven het volgen maar jullie houden er wel de spanning in hoor....
  33. Martine De Smet:
    30 december 2008
    net gehoord dat je de boot gemist hebt,spijtig,maar jullie zijn er bijna!!!nu 23u.........tot hoors!
  34. Cathy:
    30 december 2008
    Het is odertussen 23u32. Zit hier nog steeds voor de computer te wachten. Kleinen wat doet ge mij aan.....Moet morgen wel om 6 uur beginnen. De productiviteit zal te wensen overlaten!!!Toch veel succes met de laatste kilometers, meters en tot morgen.Dada ikke
  35. DE PRAETERE JAN:
    31 december 2008
    Het is 1 UUR 30.Ben wakker geschoten en kom nog even naar de pc kijken, nog altijd geen nieuws.Ze zeggen altijd geen nieuws is goed nieuws. We wachten verder af.Veel succes met de laatste kilometers.Salu Jan.
  36. Wendy:
    Lieve mensen allemaal,

Ik denk dat het voor iedereen die Dieter en Karleen aan het volgen zijn, gisteren een heel lange, onzekere en spannende dag was. Vannacht om 2u heb ik dan uiteindelijk het verlossende bericht gekregen dat ze aangekomen waren in Serrekunda. Blijkbaar hebben ze nog heel lang op de boot moeten wachten, but no problem...that's the Gambia.
    Iedereen kan nu terug opgelucht adem halen.

Toch ook nog even zeggen dat ik heel erg trots ben op mijn zoetieke en mijn klein zuske, jullie hebben dat fantastisch gedaan. Proficiat!!! En ik die dacht dat jullie nooit verder dan Rijsel zouden geraken. Geniet nog van de dagen daar bij Nuha en geef ze daar allemaal een dikke knuffel van mij.
  37. Cathy:
    Toubab's,

Van ons ook nen dikken proficiat, we hebben met spanning en ongeduld zitten wachten, zijn echt blij dat het geslaagd is, denk dat velen daar een voorbeeld mogen aan nemen.
    Zoals op de videoboodschap reeds gezegd: " Ben fier op jullie alle drie"
    Rust maar goed uit en doe ze daar de groeten.
    PS: Zullen er een "baardje" op drinken.

Dada.
  38. Martine De Smet:
    31 december 2008
    dieter en karleen,PROFICIAT?amaai doe dit maar even na!!!we zijn blij dat tot nu toe alles goed verlopen is en dikke zoen en knuffel van ons allen,aan nuha en familie.en dit mag ook even gezegd:
    linda, eric,bertrand en wen,
    dikke proficiat met julie zoon,dochter,man,ze zijn SUBLIEM,je mag er trots,fier en gelukkig om zijn om zo'n kinderen te hebben.hun hart zit op de juiste plaats!!! alle goeds voor2009 en tot...
  39. DE PRAETERE JAN:
    Bravo bravo!!!!!!!!!!!
    Jullie hebben dat zeer goed gedaan!Proficiat!
    Het was wel lang wachten op nieuws,het was om zot te worden.
    Geniet nu naar van 'n beetje rust.Jullie hebben het verdient!
    Sta jullie fles al koud voor vanavond? De onze wel!
    Ik ga nu gaan werken!Half Belgie is thuis en ik ga werken!
    Salu en hopelijk tot vanavond eens.
  40. Pa:
    31 december 2008
    Tranen van bezorgdheid, tranen van afscheid en nu tranen van blijdschap. PROFICIAT !!!!!!!!!! Het was inderdaat lang wachten voor het verlossende berichtje kwam. Maar eind goed alles goed. Ook een DIKKE DANK aan ons Wendy die mede heeft geholpen om deze menslievende maar toch een uitdagende,avontuurlijke en gevaarlijke actie mogelijk te maken. Ook een dikke PROFICIAT.Ben trots op jullie ALLE DRIE. Doe de groeten aan Nuha, zijn vrouw, kindjes en familie. Ook een proficiat aan de Mercedes die jullie zo ver heeft gebracht. Dank aan allen die hen hebben gesteunt. Voor de rest, geniet van de nog resterende dagen vakantie, rust goed uit en voor vanavond : Een Prettig EINDEJAAR. Groetjes . Pa
  41. Johan Schepens:
    Hoi Dieter en Karleen

Van harte proficiat met jullie prestatie. Is niet voor iedereen weggelegd!

Geniet nog van een zonnige vakantie in Gambia en alvast een zeer gelukkig en succesvol nieuwjaar. Ik kijk al uit naar ons jaarlijks "schepie-diner" om wat meer van jullie reiservaringen te vernemen. En wij zijn uiteraard ook heel fier dat onze "kleine schepie" dergelijke woestijntochten aandurft en zonder kleerscheuren overleeft. Wat een doorzettingsvermogen!
  42. Iris Vermassen:
    31 december 2008
    Awel ze, nen hele,hele,hele DIKKE proficiat !!!!!
    Echt fantastisch wat jullie gepresteerd hebben.
    De spanning was inderdaad te snijden maar jullie hebben het toch maar gedaan hé.En alles exact volgens planning (een pluim voor Dieter) Echt; chapeau.
    Karleentje; ik ben fier op een vriendin zoals jij!
    Profiteer nu maar van jullie welverdiende rust en vakantie.
    Een spetterend nieuwjaar voor jullie en iedereen hier en ginder.
    Tot heel binnenkort.
  43. Mailly Jürgen:
    31 december 2008
    Wat een prestatie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Een hele dikke proficiat.
    Geniet nog wat van het betere weer .
    En maak er een spetterend eindejaar van .
  44. Geert en Rita:
    31 december 2008
    WAW!!! Wat een prestatie...
    We hebben met veel plezier jullie tocht gevolgd en moeten eerlijk zeggen... Een dikke proficiat want we zien er dat niet veel nadoen...
    Geniet nu maar van de verdiende rust en we zullen zeker denken aan jullie als we vanavond een paar flesjes van bij baardje!!! opentrekken.
    Aan alle Schepies en toeberhoren een prettig eindejaar gewenst en een goeie start voor 2009. Hopelijk kunnen we samen nog een paar flesjes bubbels verorberen...
    Dikke knuffel Geert en Rita...
  45. Pa:
    31 december 2008
    Na 11 lange, bange dagen en 10 woelige nachten, terug wat rust nu jullie goed en veilig zijn toegekomen.Nooit gedacht dat jij dit zou doen Dieter. Proficiat aan Dieter en Karleen, onze avonturiers maar ook aan de spijtige thuisblijver Wendy een dikke proficiat.Ik ben trost op jullie alle drie!!! Ook uw Pè en Meè, zaliger, zouden trots op jullie geweest zijn. De groetjes in Gambia en geniet nog van de fijne vakantie. Rust nu maar eens goed uit. Voor morgen,EEN GELUKKIG NIEUWJAAR en wij houden nog enkele flessen champagne over voor bij de terugkomst in Belgie. Groetjes en een dikke kus van Bomma.
  46. Ma Linda:
    31 december 2008
    Dag zeunneke en Karleen, ik ben heel fier op jullie, voor mij waren het zenuwslopende uren en bange momenten.Maar jullie zijn geslaagd in jullie opzet. Een heel dikke proficiat met knuffel en geniet nu maar na deze lange avontuurlijke tocht. Doe de groeten aan Nuha en familie en drink er maar ne goeie op. Laat je ook maar eens horen.

Alvast onze beste wensen voor het Nieuwe Jaar en tot spoedig.

Knuffel Ma en Dirk.
  47. Ellen Pynseel:
    FANTASTISCH !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Voor de ganse familie, jullie mogen fier zijn op jullie twee avonturiers, mission acomplished, ikke ben ook blij dat jullie er zijn,

Voor wendy, ge kon jammer genoeg niet meegaan, maar voor u toch ook een dikke pluim voor al uw voorbereidend werk, zal mijn stokjes niet vergeten!

Een goed 2009 gewenst, ook voor Nuha en zijn familie

Karleen, geniet nog goed van uw jaarlijks verlof hé mateke, ge verdiend het, ;-)

Vele groetjes voor iedereen
  48. Tony:
    31 december 2008
    Proficiat met de geslaagde missie, er zullen er dat inderdaad niet veel na doen; en zeggen dat het allemaal zo vlot gegaan is...chapeau voor alle 2 en ik ben ook heel fier op karleen! ;-)

Ik wens aan iedereen een prettig eindejaar en een goed begin natuurlijk.
    Groetjes
  49. Cathy:
    31 december 2008
    Dieter en Kleinen, ben net terug van mijn werk (er moet iemand 't spel recht houden hé), heb deze nacht bijna niet geslapen, om 5 uur nog eens naar de blog gekeken, en dan eindelijk rond 8 een telefoontje van Jan: "ZE ZIJN ER !!!!!!!"Nen heeeeeeeeeeeeeeeel dikken proficiat ook van mij.Jullie hebben het goed gedaan.Ik ben fier op jullie!! De groeten aan Nuha en zijn familie vanwege Kate (zo noemde hij mij aan de telefoon) geniet nog van de vrije dagen en tot later.mededeling voor Dieter:den Freek heeft al 10 keer de slimste mens gewonnen en zelfs dan heeft hij zijnen "plastron" niet aan.Ps Piedro is een collega van mij.